Fejlődj játékkal!

A modern pedagógia alapja a játék. Játszva tanulunk, tanulva játszunk, ez a lényeg. A gyerekeknek
nem is kell több, hiszen talán észre sem veszik mennyit fejlődnek és okosodnak különböző
tevékenységeken keresztül, úgy, hogy közben remekül szórakoznak. Hasznos tudást sajátítanak el
mindenféle kötöttség, nyűglődés és teher nélkül ráadásul nem érzik úgy, hogy ezt most csak azért
csinálják, mert kötelező és mert ezt bizony tudni kell. Ez az érzés, hogy csak azért tanuld meg, mert
kell, a legrosszabb, amit egy kisgyerek érezhet az iskolában. A motiváció halvány szikrája sem fog
ettől megjelenni a gyerekekben. Ezért nagyon fontos, hogy jókedvbe, vidámságba és játékba
csomagoljuk a tudást és a tanulást.
Van egy idealizált képünk a jövő iskolájáról. Egy hely, ahol minden nagyon modern, számítógépek,
projektorok és okostáblák minden osztályban, a gyerekek kezében tankönyv helyett tablet, az épület
is modern, környezetbarát, napelemmel felszerelt. Persze ez csak egy szép álom. És nem csak a pénz
miatt, hiszen az okostábla és a napelem rendszer árak annyira nem ördöngösek, főleg, hogy pályázatokon lehet ilyesmiket beszerezni. Ha gyors kereséssel utánajárunk, például megnézzük a https://napelemesrendszerek.info/ oldalon, hogy hogyan modernizálhatnánk egy iskolát napelemmel, a választ egyszerűen és gyorsan megkaphatjuk. Nem ez az egyetlen oldal, ami napelem rendszerekkel foglalkozik, de ezen részletesen és tételesen összeszedték az ötlettől a megvalósításig az összes lépést, felmerülő kérdést, lehetséges problémát. Leírnak rengeteg gyakorlati tippet és tanácsot azoknak, akik belevágnának ebbe. Nekünk is nagyon sokat segített akkor, amikor a saját csalási házunkra szereltettük a napelemeket. Ezen a webhelyen böngészve kiderül, hogy maga a napelem felszerelése nem is sok idő, gyakorlatilag néhány nap alatt megvan. Egyedül az előtte lévő helyszíni felmérés, ügyintézgetés és a papírmunka tud nagyon hosszasan elhúzódni. De viszonylag hosszan elhúzódó folyamat is sokkal jobb lenne a semminél. Persze nem mondom azt, hogy az oktatás rögtön jobb lenne akkor, ha az iskolák modernebben és környezet-barátabbak lennének, de sokkal könnyebb lenne megtanítani az ilyen attitűdöt akkor, ha a gyermekeket körülvevő világ is ilyen beállítottságú lenne. Az iskoláknak anyagilag is abszolút megérné egy ilyen modernizálás. Egy napelem akár több tíz éven át is használható és ez alatt gyakorlatilag lenullázza a létesítmény villanyszámláját. Azt hiszem el lehet képzelni, hogy mi mindenre tudná egy iskola elkölteni azt a pénzt, amit a havi villanyszámlájára költött eddig. Új tanszerek, könyvek, az épület felújítása, biztonságosabbá tétele (mert egyes iskolák olyan rég lettek renoválva, hogy az már baleset veszélyes is lehet), sportszerek, fejlődő természettudományos laborok. Interaktívabb környezetben biztos, hogy nagyobb eséllyel szeretik és értik meg a diákok a tantárgyakat.

napelem rendszer árak

Egy ilyen projektet akár cégek vagy magánszemélyek is szívesen szponzorálnának szerintem. A napelemrendszer árak gyorsan összejönnének egy közösségi gyűjtéssel, vagy egy jótékonysági rendezvénnyel. Azt hiszem a napelemek és a környezetvédelem manapság “divatosnak” számítanak, így ez a kezdeményezés is viszonylag hamar nagy népszerűségre tenne szert. Tudom, optimista vagyok, de hátha. Ilyen körülmények között akár azt is el tudom képzelni, hogy mondjuk valami országos méretű kampányban több iskolát modernizálnának napelemekkel. Össze kéne gyűjteni főleg peremterületekhez tartozó, gazdaságilag elmaradott városok, falvak iskoláit. Sok más lehetőségük nem lesz hasonló beruházásokra. Nehéz úgy megtanítani a gyerekeknek a környezettudatos gondolkodást, hogy az iskola, ahova járnak nem volt felújítva a ’60-as évek óta és energetikai szempontból rettenetesen pazarló hőszigetelés híján az utcát fűtik egész télen. Ez csak egy kis példa a saját gimnazista éveimből.

Erről írva nagyon felcsigáztam magamat. Nem tudom, létezik-e ilyen, vagy ehhez hasonló kezdeményezés, de ha nem, azt hiszem, érdemes lenne felvetni. Ha így februárban, az iskolai félév végétől nem messze belekezdene egy iskola a helyszíni felmérésekbe, akkor a nyári szünet alatt a napelem rendszert már fel is szerelhetnék és a gyerekek szeptemberben már a felújított iskolában kezdhetnék az évet. Ezzel egy lépéssel már közelebb lennének egy környezetbarát jövőhöz. Ehhez azonban most kellene elindítani a cselekvési láncolatot, mert az előkészítési munkálatok nem egy-két napot vesznek igénybe. Van erről tapasztalatom, a mi családi házunk felmérése is időigényes volt. Arról nem is beszélve, hogy ha olyasmit találnak, ami megakadályozza a hagyományos, tetőre rögzíthető panelek elhelyezését, akkor alternatív megoldást kell keresni Ezt általában földre helyezhető állvánnyal oldják meg, csakhogy sajnos az például plusz költséget szokott jelenteni.

A lényeg tehát, hogy példának okáért a napelemes rendszereket, okos táblákat, hasonló modern eszközöket be lehetne szerezni, de van más is, ami gátolja az oktatás előrehaladását.

Nagyobb problémát jelent, hogy ma az
országunkban a pedagógusok átlag életkora nagyjából 50 év, ami egyébként egyáltalán nem sok, de
sajnos köztük és a mai alsós gyerekek között nem csak egy generációs ugrás van, hanem több is, így
nehezen tudnak a tanárok lépést tartani azokkal a technikai újításokkal, amikkel a gyerekek figyelmét
fel lehet kelteni vagy fent lehet tartani. Persze nem kell feltétlenül a digitális eszközökhöz nyúlnunk
ahhoz, hogy a gyerekek figyeljen és jól érezzék magukat! Ne szabad mindenáron valami kis technikai
dolgot belevinni, csak azért, hogy legyen olyan is. Ha nincs konkrét funkciója és nem segíti elő a
haladást és a tanulást akkor tök fölösleges. Viszont van valami, ami kortalan és csodálatosan fejleszt,
vidámságot és jókedvet hoz minden családba és tanterembe, ez pedig nem más, mint a játék. Játszani
kell a gyerekekkel. Sokat. Ha már játszunk velük akkor persze érdemes olyasmit csinálni, ami valahogy
mégiscsak fejleszti a gyerekek logikus gondolkodását, probléma megoldó képességét, csapatépítő
vagy legalább közös munkára sarkall. Ha ezeket játék közben tanulják meg akkor használni is sokkal
jobban fogják tudni mert nem csak bemagoltatott üres szavak lesznek, hanem megélt élmény, ami
beépül és a személyiség részévé válik. Innentől kezdve egyenes az út egy türelmes, okos, illedelmes
és logikusan gondolkodni tudó gyerek felé.
Az oktatás reformálásáról sok vita folyik, de a legfontosabb dolog az lenne, hogy a gyerekek
igényeihez kellene alkalmazkodni és formálódni. Ez sajnos nem megy túl jól vagy legalábbis nem a
megfelelő tempóban meglátásom szerint. Sok munka van még. Ráadásul sokan példálóznak elég
gyakran különböző európai országokkal, hogy bezzeg ott minden milyen jó. Persze nem véletlenül,
hiszen nyilván vannak haladóbb országok haladóbb gondolkodással, de véleményem szerint, hogyha
egy az egyben lemásolnánk például egy holland vagy egy finn oktatási rendszert akkor az egyszerűen
nem működne. Más kultúra, más szülők, más anyagi helyzetek és más hozzáállás mellett másképpen
sülne el a dolog. Igyekeznünk kellene, hogy egy saját, jól működő rendszert állítsunk fel. Ehhez pedig
nem kellene más, csak meghallgatni és megérteni a gyerekeket és az igényeiket, hiszen az oktatás
értük van és nekik van.